Entrevista amb Magnus Carlsson

Reedició de l’entrevista “Aprendre a veure-hi”. Publicada originalment el febrer de 2009.

Coneixent cada mes a nous fotògrafs, avui viatgem fins al Cercle Polar Àrtic per saber més sobre Magnus Carlsson (Skellefteå, Suècia. 1982) fotògraf freelance especialitzat en esports d’aventura i fauna. Amb exposicions a Espanya, França, Suïssa i Suècia entre d’altres, en Magnus ens explica la bellesa secreta de la fauna nòrdica.

GFM. Com van ser els teus inicis dins el món de la fotografia professional, i sobretot,  com vas convertir-te en fotògraf professional de fauna?
MC. Viure a la natura d’ençà que era un nen va convertir els meus interessos fotogràfics en una passió. Ben aviat vaig aprendre a llegir rastres, i a trobar el meu camí dins la natura.

Un dia, en una de les meves sortides, vaig ensopegar amb un lek de galls de cua forcada (amb uns setanta ocells) imagina’t poder-ho fotografiar. Per desgràcia, en aquell moment no tenia càmera. Per coincidència, a finals d’aquella mateixa setmana vaig trobar una Canon EOS 1000 analògica de segona mà, amb un 28-80mm f4-5.6 i un 80-200mm f4-5.6. A partir d’aquell moment les sortides a la natura amb una càmera de fotografiar em van obrir un món nou!

capercaillieGall fer: © Magnus Carlsson – taigavision.com

GFM. D’on sorgeix el teu interès a mostrar la fauna i flora del nord de Suècia?
MC. El nord de Suècia és un lloc de contrastos. Durant l’hivern no són poques les vegades que el mercuri arriba a –30º C. En aquesta època tenim una espessa catifa de neu blanca i brillant. També gaudim d’unes impressionants aurores boreals que travessen el cel d’una banda a l’altra.

Al arribar la primavera els boscos s’omplen d’activitat a mesura que el rigorós hivern va cessant. Un clar exemple serien el gran nombre d’aus migratòries. Son dies molt actius al lek per ocells com el gall fer, o el gall de cua forcada. Les becades volen d’una banda a l’altra, i els ants apareixen per poder menjar els primers brots d’herba tendra.

També en aquesta època durant els capvespres es poden començar a sentir els cants de mussols, àguiles i linxs.

A l’estiu el sol de mitjanit converteix el nord de Suècia en El Dorado per a qualsevol fotògraf de natura, els suaus blaus i vermells de la llum duren hores i hores. Una gran quantitat de mussols, ants, linxs, rens i àguiles comparteixen lloc amb els sorollosos rius d’aquesta naturalesa verge.

Als mesos de tardor les fulles s’il·luminen, comença la brama dels ants, i els salmons remunten impetuosament el rius amb atrevits salts per pondre els ous. Els ocells sedosos (Bombycilla garrulus) es mouen en grans bandades i aprofiten per menjar els fruits de la moixera de guilla. Apareixen també en aquesta època les primeres gelades nocturnes que aviat cobreixen el terra.

He viatjat força, i arreu del món hi ha coses molt maques per veure. Però et garanteixo que la part nord de Suècia és una d’elles.

“Les meves condicions fotogràfiques preferides apareixen quan el temps mostra la seva pitjor cara”

kayakingKayaking: © Magnus Carlsson – taigavision.com

GFM. Explica’ns alguna cosa sobre els teus tallers.
MC. A la primavera ofereixo un taller per a fotografiar galls fers, i galls de cua forcada.

Al gener-febrer imparteixo un taller de fotografia de paisatge i aurores boreals.

I durant l’estiu ofereixo l’oportunitat de fotografiar cabussons petits, i altres aus aquàtiques i castors. Trobareu més informació a la meva pàgina web www.taigavision.com, si necessiteu saber res més, només m’ho heu de dir.

GFM. A les teves fotos podem veure-hi el nord de Suècia  però, has fotografiat fauna en algun altre lloc últimament?
MC. El meu últim viatge va ser als Alps, i abans d’aquest, vaig estar als Estats Units. De totes maneres ara he optat per centrar-me en fotografiar la fauna escandinava amb la intenció de recollir material pel meu futur llibre.

blackgrouseGall de cua forcada: © Magnus Carlsson – taigavision.com

GFM. Quins llocs de Suècia recomanaries a uns fotògrafs sud-europeus com nosaltres?
MC. El sud de Suècia es caracteritza per boscos de roure i faig, arxipèlags a la costa, i una densitat de població més elevada que la meitat nord, on predominen els llacs, pantans i boscos. En aquesta part probablement hi ha més fauna que habitants.

Jo t’aconsellaria el nord si busques paisatges, o vols gaudir del sol de mitjanit. I el sud si el que vols és comprar, visitar museus, navegar a vela o pescar crancs. De totes maneres no hi ha una resposta universal, tot depèn de les teves preferències.

MagnusCarlssonMagnus Carlsson treballant: © Magnus Carlsson – taigavision.com

GFM. Per què creus que la taigà o el Cercle Polar Àrtic en general, i potser  Skellefteå en particular, són un lloc tan productiu fotogràficament?
MC. Per l’abundància de fauna i la llarga durada dels rojos crepusculars.

GFM. Com és un dia laborable per a un fotògraf de natura com tu?
MC. Fotografiar fauna és fàcil… Quan ets al lloc correcte al moment oportú. Per això jo intento planejar-ho prèviament. Posem per exemple que volem fotografiar merles d’aigua. Començo per aprendre tot el que pugui sobre l’espècie; quina època són més actius? Què mengen? On poden trobar el seu menjar preferit? Quina hora del dia és més probable que visitin aquell lloc? A partir d’aquí es tracta de trobar un biòtop que s’ajusti als criteris, i ser allà al moment adequat.

“la passió cap a la natura és una necessitat”

GFM. Quantes hores passes dins el hide? A quina hora hi entres, i  a quines temperatures sols treballar?
MC. M’agraden els extrems. Que faci realment molt fred.  Les meves condicions fotogràfiques preferides són quan el temps mostra la seva pitjor cara. He provat d’ estar dins el hide durant varis dies (consecutius) però generalment entro al capvespre i en surto l’endemà.

arcticfoxGuineus artiques jugant: © Magnus Carlsson – taigavision.com

GFM. Quins són els avantatges i desavantatges de treballar en aquests increïbles, però molts cops deshabitats, paratges?
MC. L’avantatge més gran és que hi hagi tanta fauna, i tan poca gent!
Desavantatges? Possiblement que no trobes ningú per demanar-li on són els animals.

GFM. Quin equip utilitzes?
MC. Cossos de cameres: Canon 1Ds mkII i Canon 1D mkIII.
Objectius: Canon 300/2.8L IS USM, 300/4L IS USM, 600/4L IS USM, 180/3.5L USM, 16-35L USM, 24-70/2.8L USM.
Tripodes: Gitzo 1325 I un Gitzo 1548 (per aguantar el 600).

EagleManEagle Man: © Magnus Carlsson – taigavision.com

GFM. Quines creus que són les qualitats que ha de tenir un fotògraf de natura/fauna?
MC. Tothom que hi pugui veure pot fotografiar. El difícil és aprendre a veure-hi.
Crec que la passió cap a la natura és necessària per progressar.

GFM. Explica’ns alguna cosa sobre la teva besant de fotògraf esportiu, tens preferència per algun esport en concret?
MC. M’agraden els extrems, les meves preferències estan encaminades cap als esports d’acció.

GFM. En què estàs treballant actualment?
MC. Ara mateix estic treballant en un llibre de gran format sobre la fauna escandinava.

GFM. Quins son els teus propers projectes?
MC. Alaska i Sud Àfrica són al cap damunt de la meva llista de viatges desitjats.

Per saber més sobre Magnus Carlsson (biografia, galeries, tallers) visiteu: www.taigavision.com

*Totes les imatges i textos d’aquesta entrevista tenen el copyright de Magnus Carlsson i taigavison.com

La Coral torna a l’Hospital de Sant Jaume

Un any més, La  Coral farà un petit concert de Nadal a la sala d’actes de l’Hospital de Sant Jaume de Manlleu per a tots els avis i àvies residents i usuaris de l’Hospital.

El concert es farà el dissabte 13 de desembre a les 16,30 de la tarda.

Xerrada sobre ESPAIS DE LLUITA

Aquest proper dissabte, 13 de desembre a les 7 del vespre tindrà lloc al Casal Popular Boira Baixa de Manlleu una xerrada sobre Espais de lluita amb la presència de membres del Centre Social Autogestionat Can Vies de Sants (Bcn), de l’Ateneu Popular La Sèquia de Manresa, del Casal Autogestionat Espai pels Somnis d’Igualada i del Casal Popular de Castelló.

Aquest activitat està englobada dins els actes del 12è aniversari del Casal Popular Boira Baixa de Manlleu.

Us hi esperem!

Militant. Concurs de preguntes de l’Esquerra Independentista

Aquest proper divendres 12 de desembre a 2/4 d’11 de la nit, tindrà lloc el MILITANT, el concurs de preguntes sobre l’Esquerra Independentista, englobat dins els actes del 12è aniversari del Casal Popular Boira Baixa de Manlleu.

Participació amb parelles! Podeu apuntar-vos enviant un correu a boirabaixa@gmail.com a través del facebook del Casal o el mateix dia!

Premi per les dues primeres parelles guanyadores!
La disfressa puntua!

Us hi esperem!

Fem galetes de Nadal

Als de l’AMPA ens agrada molt el Nadal i, com que a més som llaminers, us proposem un taller de galetes nadalenques.

Farem galetes de diferents formes, les enfornarem i les decorarem.  Al final del taller cada petit cuiner podrà endur-se les seves creacions a casa.

Segur que a casa repetireu l’experiència i aquest Nadal sorprendreu a familiars i amics amb un dolç obsequi fet per vosaltres mateixos.

Quan: dissabte 13 de desembre de 16 a 18h.
On: cuina de l’escola
Preu: 10€ / família

Recordeu que cal inscriure’s en  aquest enllaç i fer el pagament directament als membres de la Comissió d’extraescolars el mateix dia del taller.

1r concurs fotogràfic Festa de La Marató de TV3

 Us animem a assistir a la Festa de la MARATÓ del proper 14 de desembre i alhora participar en el PRIMER CONCURS FOTOGRÀFIC que organitzarem des de l’Ampa el Carme.

La participació és oberta a tothom que tingui algun lligam amb l’escola i per fer-ho,només cal enviar les vostres fotografies (màxim 3), relacionades amb La Marató, al correu electrònic de l’AMPA abans del 24 de desembre.

 Les obres s’han de presentar en format digital (pes màxim de cada imatge 1,5MB) enviant-les a l’adreça de correu electrònic
ampaelcarmemanlleu@gmail.com  juntament amb les dades de la fotografia i de l’autor (títol, nom de l’autor, telèfon, edat)

Es premiaran les 3 millors fotografies. Voleu saber a quins premis podeu optar? consulteu les bases del concurs en aquest enllaç.

Trobada Demarcació Alt Ter

Bones pares,mares, families, amics, ex-caps…

Tenim una gran noticia!!! Properament tiundrà lloc la TROBADA DE DEMARCACIÓ DE L’ALT TER 2015! Ja fa dies de la última vegada que ens vam trobar tots plegats per la benvinguda a Seva i ens trobem a faltar!!!

Doncs ja va sent hora de tornar-nos a trobar no? Però perquè sigui memorable cal una bona preparació! De moment els agrupaments estem buscant a tots aquells motivats i motivades que vulguin col·laborar en l’organitzaió d’aquesta trobada tant especial!

I és per això que us adjuntem aquest video, perquè el mireu i de seguida us poseu en contacte amb nosaltres per dir-nos que no us voleu perdre aquesta oportunitat i que teniu ganes de formar part de l’equip que preperarà aquest projecte!!! Ens ho podeu fer saber a travès del correu de l’agrupament: aeigarrels@gmail.com

Aqui teniu el video: Trobada de la Demarcació de l’Alt Ter 2015

Gràcies per avançat! ;)

Els caps i quel·les que us estimen!

Taller pràctic de decoració amb fruita

tumblr_n9se7grOH71scdft4o3_1280S’acosten dies de celebracions familiars.

Vols fer un centre de taula diferent, colorit i de fruita? Ho tens molt fàcil!

Vine al taller pràctic que realitzarà l’Enric de Decor Fruit.

Dia: 18-12-2014

Lloc: a l’INS

Hora: 20 : 15 h

Durada: 2h

Preu : Gratuït

No deixeu de visitar el seu web, fes clic aquí: DECO FRUIT

Num. de places limitades: 20 persones (per ordre d’inscripció)

Foto orientativa

Que hem de portar?           Un melo gran  no massa madur  + un ganivet corbat  + un buidador

IF                                                       Vols participar, fes clic  aquí107-163-thickbox8001 Vaciador de Tuberculos y frutas-500x500

COLÒNIES CURS 2014-2015

COLÒNIES (P-5 / 5è)

Aquest curs els nens de P5 a 5è aniran a la casa de colònies el Xalió (www.elxalio.com).
 
 
 
El Xalió és una casa de nova construcció que disposa de diversos espais per a la pràctica d’esports i activitats interiors i a l’aire lliure.
Es troba ubicada en el terme municipal de Sant Miquel de Campmajor, dins la finca El Crous a 3Km del poble, al límit de la comarca de la Garrotxa i el Pla de l’Estany. Molt a prop de la zona volcànica de la Garrotxa i de Banyoles.

 
COLÒNIES (6è)

 

Aquest curs els nens de 6è aniran a la casa de colònies Mas Batllori (www.masbatllori.com).

 
 

Mas Batllori és un antic mas de pagès restaurat en casa de colònies amb un entorn tranquil i un caire familiar. Disposa de  diversos espais per a la pràctica d’esports i diverses sales de tallers a la mateixa casa i a edificacions rústiques annexes com són el Paller, la Sala Gran, la Cabana Bantú i l’Aula de Natura.

 

Es troba a Pujals dels Cavallers, un poble pertanyent al municipi de Cornellà del Terri, a la comarca del Pla de l’Estany, a deu minuts de Banyoles i Girona.

 

DOCUMENTACIÓ:

Cal dipositar-la a la bústia de l’AMPA en el moment del primer pagament.

Dins un sobre on s’indiqui el nom del nen i el curs, cal incloure:

·         Còpia del full d’ingrés (posant com a referència el DNI i nom del nen)

·         Autorització que s’adjunta

·         Inscripció (la rebreu via mail més endavant o a la secretaria de l’escola)

·         Fotocòpia de la targeta sanitària

·         Fotocòpia del carnet de vacunació

·         Fotografia mida carnet

 

Pròximament rebreu informació de la reunió amb els responsables de la casa on s’explicarà tot més detalladament.

 

 

Comissió de colònies AMPA Pompeu Fabra

 

 

Taller d’amanides amb molta participació

20141124_210246Us fa mandra posar-vos a preparar una amanida? Se us fa avorrit menjar-ne sovint? Quina importància te la varietat de productes en una amanida? Quin valor dietètic ens aporta? Aquestes són algunes de les respostes que vam aprendre en el Taller d’Amanides que la nutricionista i dietista Neus Reig, va fer el dilluns 24 de novembre a les instal.lacions de l’Institut Antoni Pous de Manlleu.

Un dels secrets per poder elaborar una amanida saborosa i molt sana és saber seleccionar els ingredients. Per a fer-ho, una bona guia son els colors.  “A més color, major varietat de nutrients que actuaran a diferents nivells de la nostra salut, com ara la clorofil.la, el licopè i els betacarotens”, va comentar la Neus.

Quasi qualsevol hortalissa o verdura crua resulta apta per a formar part d’una amanida, sempre que estigui madura i tendra. Per exemple, fulles, fruits, flors, tiges, arrels i bulbs.

L’especialista en dietètica i nutrició va comentar que en l’acció de menjar intervenen tots els sentits, la vista, l’olfacte, el gust, el tacte i l’oïda, integradora de tots.

“És molt interesant, va dir, aprofitar els aliments de la temporada i de proximitat i de l’agricultura sostenible i ecològica”.

A l’acte hi van assistir més de 30 persones, un fet que va confirmar l’èxit del taller teòric i pràctic, on tots els assistents van gaudir de les amanides que van poder elaborar.

 

 Galeria de fotos

 

 

TORNEN ELS TRADICIONALS PASTORETS DEL TEATRE CENTRE

S’acosten les festes de Nadal i, un any més ja tenim a punt les nostres tradicionals funcions de Pastorets. Per segon any consecutiu els estrenem a l’Espai Rusiñol que molts de vosaltres ja el coneixeu, per les moltes activitats teatrals i d’altres que s’han realitzat durant aquesta temporada.

Enguany però hi ha una novetat a la sala, concretament estrenem butaques, que han estat cedides gratuïtament per la Fundació Antiga Caixa de Manlleu.

Per això, us volem convidar que aquestes festes passeu a veure el nostre local i gaudiu de les funcions de Pastorets. Ens farà molta il•lusió.

Les representacions seran els dies:

25 de desembre 2014, a les 10 de la nit.
26 de desembre 2014, a les 6 de la tarda.
28 de desembre 2014. (Innocentada), a les 6 de la tarda.
01 de gener 2015, a les 6 de la tarda.
04 de gener 2015, a les 6 de la tarda.
06 de gener 2015, a les 6 de la tarda.

Les entrades es podran comprar o reservar a la Llibreria Jordà, del carrer del Pont, a partir del 6 de desembre, al preu de 8 euros els socis i 10 els no socis. Us recordem que cada soci podrà retirar un màxim de 6 entrades amb preu bonificat.

Esperem retrobar-nos novament, i us desitgem un BON NADAL, i FELIÇ ANY NOU.